Balet "GALA JUBILEUSZOWA"
Sankt Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana
23 lipca 2007, Opera Leśna, Sopot

Gala Jubileuszowa w wykonaniu Sanktpetersburskiego Teatru Baletu Borisa Ejfmana

Bałtycka Agencja Artystyczna BART oraz Urząd Miasta Sopotu zapraszają 23 lipca na niezwykłe wydarzenia baletowe do Opery Leśnej w Sopocie. 23 lipca - Sanktpetersburski Teatr Baletu Borysa Ejfmana „Gala jubileuszowa”.

Przedstawienie w ramach tegorocznych Sopockich Spotkań Operowo Baletowych.

Wielbicieli baletu zapraszamy 23 lipca, o godz. 20.30 na wyjątkowe wydarzenie kulturalne, przygotowane specjalnie z okazji 30-lecia teatru baletu Borisa Ejfmana. Podczas „Gali jubileuszowej” zobaczymy fragmenty spektakli: „Rosyjski Hamlet”, „Don Kichot”, „Anna Karenina”, „Mewa”, „Czerwona Giselle”, „Bracia Karamazow”, „Who is who”, „Don Juan i Molier”, „Dwa głosy”. Niespodzianką dla widzów będzie na pewno pojawienie się na scenie samego Borisa Ejfmana w dość nietypowej roli.
Krytyk „New York Timesa” pisał o „Gali…”: „Oglądaliśmy jego pracę na najwyższym poziomie: zafascynowani groteską, pomysłowością bez granic, znakomitą inscenizacją, której nie sposób kwestionować. Ejfman wydał się wielkim mistrzem, demonstrującym siłę swego talentu.” Boris Ejfman jest w naszym kraju najbardziej uznanym z twórców współczesnego baletu rosyjskiego, wysoko ocenianym przez krytykę i bardzo popularnym wśród widzów. Ukoronowaniem tej wieloletniej współpracy było powstanie polskiej wersji „Czajkowskiego” w wykonaniu tancerzy baletu oraz orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz nagrodzenie artysty Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczpospolitej Polskiej, przyznanym w 2003 roku przez prezydenta

 

 

Borys Ejfman
Rosyjski choreograf jest jedną z najciekawszych i najważniejszych postaci współczesnego baletu. Stworzył ponad 40 spektakli, głównie z inspiracji literaturą (m. in. wg „Anny Kareniny” Tołstoja, „Hamleta” i „Wieczoru Trzech Króli” Szekspira, „Mewy” Czechowa, „Idioty” i „Braci Karamazow” Dostojewskiego, „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa). Do jego największych osiągnięć należą autorskie przedstawienia: „Czajkowski”, „Czerwona Giselle” (o życiu wielkiej rosyjskiej primabaleriny Olgi Spiesiwcewej) i „Requiem” (z inspiracji utworem W. A. Mozarta). Jest laureatem wielu nagród, w tym rosyjskiej Nagrody Państwowej za wybitny wkład w rozwój sztuki teatralnej oraz najwyższego odznaczenia Republiki Francuskiej w dziedzinie kultury i sztuki – orderem Chevalier des Arts et des Lettres.

W 1977 roku założył własny zespół – Sanktpetersburski Teatr Baletu, z którym realizuje swoją autorską wizję teatru tańca. Jednak dopiero pod koniec lat 80. mógł zaprezentować swoją twórczość w Europie, wcześniej z powodów politycznych nie mógł wyjeżdżać z kraju. Po wielkim sukcesie w paryskim Théatre Champs-Elysées, zespół Ejfmana odwiedził cały świat: kilkakrotnie Europę, Japonię, USA, Izrael, kraje Ameryki Łacińskiej. W 1999 roku otrzymał status rezydenta w City-Center, prestiżowej scenie Nowego Jorku. Zaszczyt ten przypadł mu jako czwartej grupie tanecznej, pierwszej spoza Ameryki.

Jest artystą, który w mistrzowski sposób potrafi łączyć tradycję rosyjskiego baletu klasycznego z osiągnięciami współczesnej choreografii. Sięga do najrozmaitszych technik tańca i ruchu, prowadząc własne laboratorium poszukiwań, rozbijając konwencje baletu klasycznego. Dzięki temu udało mu się wypracować własny, oryginalny styl, rozpoznawalny i ceniony na całym świecie. Do jego cech charakterystycznych należą dynamiczne sceny zbiorowe, zaskakujące momenty pauzy i oryginalny dobór tancerzy.

Niezmiernie istotny jest również wybór tematyki spektakli – Ejfman porusza tematy bliskie współczesnemu człowiekowi, ukazuje jednostki wrażliwe, twórcze, pełne konfliktów wewnętrznych. Interesuje go człowiek przekraczający granice, mający kontakt z innym wymiarem. Jego bohaterami są często niezrozumiani artyści zmagający się ze swoim geniuszem i wrażliwością („Czajkowski”, „Czerwona Giselle”, „Don Juan i Molier”, „Mewa”).

Osobny wątek jego twórczości stanowi współczesna komedia baletowa. Sięgając do znanych komediowych motywów, opowiada je z właściwym sobie oryginalnym poczuciem humoru, jednocześnie wydobywając elementy służące głębszej, poważnej refleksji. Zrealizował spektakle według „Wieczoru Trzech Króli” Szekspira, „Wesela Figara” Beaumarchais i Rossiniego, a także „Who is who” z inspiracji filmem „Pół żartem, pół serio” Billego Wildera – balet o Ameryce, jazzie i showbiznesie amerykańskim, w którym tancerze tańczą naraz klasykę, modern, folk, jazz i step.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat Borys Ejfman wielokrotnie odwiedzał Polskę. Jest w naszym kraju najbardziej uznanym z twórców współczesnego baletu rosyjskiego, wysoko ocenianym przez krytykę i bardzo popularnym wśród widzów. Ukoronowaniem tej wieloletniej współpracy było powstanie polskiej wersji „Czajkowskiego” w wykonaniu tancerzy baletu oraz orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz nagrodzenie artysty Krzyżem Komandorskim Orderu Zasługi Rzeczpospolitej Polskiej, przyznanym w 2003 roku przez prezydenta.


Program „Gali jubileuszowej”
1. Fragment z „Mewy” wg Antoniego Czechowa
muzyka: Siergiej Rachmaninow
wykonanie: Dmitry Fisher, Oleg Gabyshev
2. Fragment z “Mewy” wg Antoniego Czechowa
wykonanie: Anastasia Sitnikova, Natalia Povoroznyuk, Yury Smekalov, Dmitry Fisher oraz tancerze baletu
3. Fragment z „Who is who”
muzyka: Siergiej Rachmaninow
wykonanie: Maria Abashova, Natalia Povoroznyuk, Yury Smekalov, Dmitry Fisher
4. Fragment z “Who is who”
muzyka: The World Quintet
wykonanie: tancerze baletu
5. Fragment z “Braci Karamazow” wg Fiodora Dostojewskiego
muzyka: Siergiej Rachmaninow
wykonanie: Maria Abashova, Nina Zmiyevets, Oleg Gabyshev, Yury Ananyan
6. Fragment z “Braci Karamazow” wg Fiodora Dostojewskiego
muzyka: Ryszard Wagner
wykonanie: Ivan Kozlov, Mitry Fisher, Ilia Osipov, Yury Smekalov oraz tancerze baletu
7. Fragment z „Czerwonej Giselle”
muzyka: Piotr Czajkowski
wykonanie: Anastasia Sitnikova, Nina Zmiyevets, Yury Ananyan, Ivan Kozlov
8. Fragment z „Don Kichota”
muzyka: Ludwig Minkus
wykonanie: Maria Abashova, Agata Smorodina, Yury Smekalov, Oleg Markov oraz tancerze baletu
9. Fragment z „Anny Kareniny” wg Lwa Tołstoja
muzyka: Piotr Czajkowski
wykonanie: tancerze baletu
10. Fragment z „Rosyjskiego Hamleta”
muzyka: Ludwig Beethoven
wykonanie: Maria Abashova, Ivan Kozlov, Nina Zmiyevets, Yury Ananyan, Anastasia Sitnikova, Natalia Povoroznyuk, Ilia Osipov oraz tancerze baletu
11. Fragment z „Dwóch głosów”
muzyka: Pink Floyd
Produkcja 1977, nowa wersja 2006.
wykonanie: Natalia Povoroznyuk, Oleg Gabyshev
12. Fragment z „Anny Kareniny” wg Lwa Tołstoja
muzyka: Piotr Czajkowski
wykonanie: Maria Abashova, Nina Zmiyevets, Yury Smekalov, Oleg Gabyshev oraz tancerze baletu
13. Fragment z „Don Juana i Moliera”
muzyka: Wolfgang Amadeusz Mozart
wykonanie: Borys Ejfman, Alexander Melkaev, Sergey Zimin oraz tancerze baletu
 

Gala Jubileuszowa w wykonaniu Sanktpetersburskiego Teatru Baletu Borisa Ejfmana