STWORZENIA - balet
Narodowe Centrum Choreograficzne -Balet Biarritz
28 lipca 2007, Opera Leśna, Sopot

Sopockie Spotkania Baletowo-Operowe 2007
Balet Biarritz

Bałtycka Agencja Artystyczna BART oraz Urząd Miasta Sopotu zapraszają 28 lipca na przedstawienie baletowe do Opery Leśnej w Sopocie. Balet Biarritz „Stworzenia”.

 

Wieczór baletowy odbędzie się 28 lipca, o godz. 20.30 – po raz pierwszy w Polsce gościć będziemy francuski zespół Balet Biarritz pod dyrekcją Thierry’ego Malandaina. Narodowe Centrum Choreograficzne Balet Biarritz jest jednym z dziewiętnastu narodowych centrów choreograficznych powołanych przez rząd francuski w celu wspierania i rozwoju sztuki tańca. Centrum gości zespoły artystyczne z całego świata, wspierając ich pracę, realizuje projekty twórcze i edukacyjne. Tancerze Baletu Biarritz są wykształceni w technice baletu klasycznego, ale charakteryzuje ich współczesny styl ekspresji zawdzięczany choreografiom Thierry’ego Malandaina. W jego pracach najważniejsze jest tańczące ciało, jego kruchość, siła i zmysłowość. W wykonaniu zespołu zobaczymy spektakl: „Stworzenia”oraz dwie etiudy „Balet mechaniczny” i „Śmierć łabędzia”. W „Stworzeniach” historia powstania świata staje się alegorią oddającą rozwój tańca przez wieki. Do początkowo samego na scenie Adama dołącza Ewa, potem Kain i Abel. Zwiększa się liczba tancerzy, a jednocześnie różnicują się formy tańca, przez barokowy, klasyczny i romantyczny balet, aż do tańca współczesnego. Etiuda „Balet mechaniczny” zainspirowana muzyką słynnego koncertu George’a Antheila dotyka tematu jednostki i jej funkcjonowania w mechanicznym społeczeństwie i poza nim, „Śmierć łabędzia” to solowy utwór przynoszący sławę największym artystom – ukazuje ostatnie chwile umierającego ptaka w wyjątkowy, poetycki sposób. Według Thierry’ego Malandaina „to solo oddaje naraz siłę i wdzięk ptaka, przepełnione wielością symboli. Trzy łabędzie, trzy kobiety z nieba, które wydają ostatni oddech na ziemi przed reinkarnacją i nowym lotem”.

 

 


Narodowe Centrum Choreograficzne Balet Biarritz
„Stworzenia” oraz etiudy „Balet mechaniczny” i „Śmierć łabędzia”


Stworzenia
muzyka: Ludwig van Beethoven „Twory Prometeusza”
choreografia: Thierry Malandain
scenografia i kostiumy: Jorge Gallardo
światło: Jean-Claude Asquié

Balet „Stworzenia” zestawia historię świata z historią tańca. Tytuł spektaklu („Création”) mający podwójne znaczenie w języku francuskim – stworzenie w sensie biblijnym oraz premiera w sensie teatralnym – oddaje tę podwójność tematu. Według choreografa Thierry’ego Malandaina człowiek został stworzony do tańca.
W „Stworzeniach” historia powstania świata staje się alegorią oddającą rozwój tańca przez wieki. Do początkowo samego na scenie Adama dołącza Ewa, potem Kain i Abel. Zwiększa się liczba tancerzy, a jednocześnie różnicują się formy tańca, przez barokowy, klasyczny i romantyczny balet, aż do tańca współczesnego. Pojawiają się też postacie historyczne, których działalność stanowiła punkt zwrotny w dziejach tańca, m. in. Isadora Duncan i Loïe Fuller.
Przedstawienie były nominowane do prestiżowej nagrody Benois de la Danse, przyznawanej najważniejszym dziełom tańca realizowanym w teatrach na całym świecie w danym roku.
Malandain wykorzystuje do baletu muzykę zainspirowaną innym mitem stworzenia: „Twory Prometeusza” Beethovena. To jedno z dwóch dzieł, jakie Beethoven skomponował dla baletu – w 1801 roku choreografię do niego stworzył Salvatore Vigano.
W recenzjach baletu krytycy porównywali samego Malandaina do Prometeusza, który „przekazuje święty ogień swoim stworzeniom – wspaniałym tancerzom Baletu Biarritz” („Le Figaro”).

Balet mechaniczny
muzyka: George Antheil
choreografia: Thierry Malandain
scenografia i kostiumy: Thierry Malandain
światło: Jean-Claude Asquié

George Antheil, autor muzyki, był zafascynowany dźwiękami industrialnej cywilizacji. Po jego pierwszym koncercie w Paryżu został okrzyknięty geniuszem przez paryską inteligencję, m. in. Joyce’a, Ponda, Yeatsa i Picassa. „Balet mechaniczny” powstał na zamówienie malarza Fernanda Légera jako materiał muzyczny do filmu eksperymentalnego.
W spektaklu Thierryego Malandaina na scenie pojawia się ring, jednak nie jako miejsce walki, ale jako przestrzeń, w której każda jednostka wyraża swój wewnętrzny świat, poza grupą i mechanicznym społeczeństwem.

Śmierć łabędzia
muzyka: Camilla Saint-Saëns
choreografia: Thierry Malandain
scenografia i kostiumy: Jorge Gallardo
światło: Jean-Claude Asquié

Stworzona w Sankt-Petersburgu przez Michaiła Fokina dla baleriny Anny Pavlovej, „Śmierć łabędzia” Camilli Saint-Saëns stała się legendą w 1907 roku. Ten solowy utwór, przynoszący sławę największym artystom, przedstawia ostatnie chwile umierającego łabędzia w wyjątkowy, poetycki sposób.
„Moment czystego tańca. To solo oddaje naraz siłę i wdzięk ptaka, przepełnione wielością symboli. Trzy łabędzie, trzy kobiety z nieba, które wydają ostatni oddech na ziemi przed reinkarnacją i nowym lotem”. (Thierry Malandain)

Thierry Malandain
Thierry Malandain jest dyrektorem artystycznym Baletu Biarritz od momentu jego powstania w 1998 roku. Stworzył ponad 60 choreografii dla baletu i opery, wiele z nich jest w repertuarze zespołów na całym świecie. Techniki tańca uczył się u Monique Le Lilly, René Bon, Daniela Francka, Gilberta Mayera i Raymonda Franchetti. Tańczył w Opéra de Paris (Violette Verdy), Ballet du Rhin (Jean Sarelli) i Ballet Théâtre Francis de Nancy (Jean-Albert Carter, Hélène Traïline). Laureat wielu nagród choreograficznych (Prix de la Baule, Prix Volinine, Prix de Nyon), swoją karierę jako tancerz zakończył w 1986 roku, aby założyć zespół Compagnie Temps Présent. Przez dwanaście lat jego dyrekcji zespół był wielokrotnie nagradzany, m. in. Nagrodą Fundacji Francji, Nagrodą Fundacji Oulmont i nagrodą „Nowy talent” Stowarzyszenia Autorów i Kompozytorów Dramatycznych. W 2000 roku Thierry Malandain został uhonorowany przez Ministerstwo Kultury orderem Chevalier des Arts et des Lettres, najwyższym francuskim odznaczeniem przyznawanym za wybitne dokonania w dziedzinie kultury i sztuki. Od 2000 roku jest również dyrektorem artystycznym corocznego Festiwalu Tańca Biarritz.

 

Balet Biarritz
Narodowe Centrum Choreograficzne Balet Biarritz jest jednym z dziewiętnastu narodowych centrów choreograficznych powołanych przez rząd francuski w celu wspierania i rozwoju sztuki tańca. Centrum gości zespoły artystyczne z całego świata, wspierając ich pracę, realizuje projekty twórcze i edukacyjne.
Tancerze Baletu Biarritz są wykształceni w technice baletu klasycznego, ale charakteryzuje ich współczesny styl ekspresji zawdzięczany choreografiom Thierry’ego Malandaina. W jego pracach najważniejsze jest tańczące ciało, jego kruchość, siła i zmysłowość. Niezależnie od tego, czy forma jest abstrakcyjna, narracyjna, inspirowana historią choreografii czy wynikająca z ideału klasycznego, Człowiek i Taniec są w centrum zainteresowania Baletu Biarritz. Od czasu powstania zespół objechał Europę, Środkowy Wschód, Chiny, USA, Rosję, Turcję, Kubę. W Polsce wystąpi po raz pierwszy.